Ricciardos tilbagevenden til F1 sætter mere fokus på den kriseramte Perez

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Ricciardos tilbagevenden til F1 sætter mere fokus på den kriseramte Perez
Perez' præstationer har ikke været i top på det seneste
Perez' præstationer har ikke været i top på det senesteReuters
Daniel Ricciardos tilbagevenden til Formel 1-startgridden med agterlanterne AlphaTauri fra Ungarn i næste uge, har også rejst flere spørgsmål om Sergio Perez' fremtid hos søsterholdet Red Bull.

Tirsdagens meddelelse om, at australieren havde erstattet den fyrede Nyck de Vries, burde have fået alarmklokkerne til at ringe for mexicaneren, hvis kontrakt med den dominerende dobbelte verdensmester Max Verstappen som makker, løber til udgangen af 2024.

Perez er nummer to i den samlede stilling, men 99 point efter Verstappen efter 10 ud af 22 løb, og hans form i de sidste seks har været ujævn.

Hvis fanfavoritten Ricciardo kan vise, at han virkelig har genfundet sin mojo og ikke længere er den kører, der var så utilpas hos McLaren i 2021/22, så har mestrene Red Bull en endnu mere oplagt erstatning.

Red Bull har en historie med hensynsløst at forfremme og degradere kørere mellem deres to hold, såvel som at kassere dem helt.

Ricciardo er klar til at vende tilbage med AlphaTauri
Ricciardo er klar til at vende tilbage med AlphaTauriReuters

AlphaTauri, som får nye chefer og et andet navn næste år, kan drage fordel af erfaringen fra en otte-dobbelt løbsvinder, selvom det endnu er uvist, hvor længe Ricciardo er parat til at være en del af et hold der taber hele tiden.

Uanset hvad skal han imponere mod sin japanske holdkammerat og Honda-protegé Yuki Tsunoda i en bil, der har svært ved at score point. Det er australierens chance.

De Vries' afgang efter kun 10 grand prix'er, uden overhovedet at få chancen for at køre foran sit hjemmepublikum på Zandvoort i næste måned, var blevet varslet bredt og var kun overraskende på grund af timingen.

Lignende afvisning

Nogle tog ham alligevel i forsvar, især kørere, der havde oplevet lignende afvisninger.

"Jeg havde aldrig forventet, at det ville være overstået så hurtigt for Nyck," skrev landsmanden og den tidligere Caterham-kører Giedo van der Garde, som lagde sag an mod Sauber i en kontraktstrid i 2015, på Twitter.

"Hvis man ser tilbage på den tid, han fik til at vænne sig til bilen, og de fremskridt, han gjorde (langsomt, men sikkert), har det - efter min mening - været for tidligt."

Brasilianske Lucas di Grassi, der havde en sæson hos Virgin Racing i 2010, tilføjede: "Når du fyrer en kører efter 10 løb, viser det, at processen med at træffe beslutningen om ansættelse er forkert."

Man kan argumentere for, at Formel E-mesteren fra 2021, De Vries, havde 11 løb mere, end han så ud til at få på dette tidspunkt i sidste sæson.

De Vries er blevet fyret af AlphaTauri
De Vries er blevet fyret af AlphaTauriProfimedia

Han imponerede ved at tage point for Williams i en engangsoptræden på Monza sidste år, hvor han erstattede den syge Alex Albon, men har ikke scoret siden.

Hvis en kombination af omstændigheder gav ham sædet, alt sammen udløst af McLarens beslutning om at skille sig af med Ricciardo, har en lignende tilpasning beseglet hans skæbne.

Problemet for De Vries var, at han aldrig kunne regne med fuld støtte fra Red Bull efter at være blevet forbigået af andre.

AlphaTauri havde ønsket at ansætte amerikanske Colton Herta, men han manglede den nødvendige superlicens. Red Bulls juniorer, og især newzealænderen og den officielle reserve Liam Lawson, blev ikke anset for at være klar.

Helmut Marko, som fører tilsyn med Red Bulls kørerudviklingsprogram, blev i sidste måned spurgt, om han og Red Bull-chefen Christian Horner nogensinde var uenige om kørere.

"Ikke ofte, men nogle gange er vi. Den sidste... Jeg vil sige De Vries," sagde han til podcasten 'The Inside Line' ."Han (Horner) var ikke fan af De Vries."