Kørere bekymrede over nye dækregler forud for Ungarns Grand Prix

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Kørere bekymrede over nye dækregler forud for Ungarns Grand Prix
Opdateret
Ferraris spanske kører Carlos Sainz Jr. (L) og Red Bull Racings hollandske kører Max Verstappen taler sammen.
Ferraris spanske kører Carlos Sainz Jr. (L) og Red Bull Racings hollandske kører Max Verstappen taler sammen.AFP
Flere kørere udtrykte fredag bekymring over de pludselige ændringer i reglerne for valg af dæk til kvalifikationen forud for åbningen af træningen til weekendens ungarske Grand Prix.

Ændringerne, der er indført som Alternative Tyre Allocation for at forbedre sportens bæredygtighed, kræver, at kørerne bruger dæk med hård blanding i den første kvalifikationssession, medium i den anden og soft i den tredje.

Frit valg er ikke tilladt.

Den nye form skulle have været introduceret ved Emilia Romagna Grand Prix i maj, men det blev aflyst på grund af oversvømmelser.

Den forsvarende dobbelte verdensmester Max Verstappen fra Red Bull sagde, at ændringerne spiller på de førende holds styrker - ikke det mål, som ændringerne var begrundet med.

"Jeg tror, det spiller resultatet lidt mere i hænderne på topholdene, fordi de normalt får mediums og hards til at fungere lidt lettere end de fleste andre," sagde han.

Esteban Ocon fra Alpine, vinderen af det ungarske løb i 2021, sagde, at ændringerne kan føre til, at holdene vælger at køre mindre i kvalifikationen og i stedet spare på deres valg af dækblandinger til løbet.

"Det går ikke den rigtige vej, for hvis FP2 (fri træning 2) for eksempel er våd, får vi kun ti omgange at se i løbet af dagen. Det er svært. Jeg tror, vi kommer til at køre begrænset fredag, fordi vi har færre dæk, og også i FP3. Det er første gang, vi har set det."

Charles Leclerc fra Ferrari sagde, at det kan føre til et par overraskelser, før "tingene kommer tilbage i den rigtige rækkefølge".