Taylor Swift kan gøre Super Bowl LVIII til den mest sete Super Bowl nogensinde

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Taylor Swift kan gøre Super Bowl LVIII til den mest sete Super Bowl nogensinde
Taylor Swift og Travis Kelce til Chiefs' fest efter sejren over Ravens
Taylor Swift og Travis Kelce til Chiefs' fest efter sejren over RavensProfimedia
Efter at have fået en generation af unge amerikanske kvinder til at se Kansas City Chiefs' kampe og givet NFL en anslået indtægt på 330 millioner dollars, kan popstjernen sikre, at Super Bowl LVIII bliver den bedst sete NFL-kamp nogensinde.

Spændingerne er store i Kansas City og San Francisco. Mens den californiske by farver sig i guld og rødt, fortsætter watch-parties i Midtvesten med at blomstre på dene bar efter den anden, i optakten til Super Bowl, der finder sted i aften.

Mens en stor del af fansene kun tænker på den kommende Super Bowl mellem Kansas City Chiefs og San Francisco 49ers, så har en anden del af Amerika (og resten af verden) især én interkontinental flyvning i tankerne: den flyvning, der bragte Taylor Swift til Nevada fra Japan.

Mulige ruter og tidszoneberegninger har været nogle af samtaleemnerne omkring den 58. Super Bowl i de seneste dage, i forhold til, om popstjernen vil være på Allegiant Stadium i Paradise eller ej.

USA's mest berømte kunstner har overværet 12 kampe siden september sidste år for Chiefs, hvor hendes kæreste Travis Kelce spiller.

Ifølge mange har hendes tilstedeværelse på tribunerne også bragt held til de regerende NFL-mestre, som har vundet ni kampe med hende på tribunen, inklusive den mod Ravens, der gav adgang til finalen i Las Vegas.

Hendes tilstedeværelse kan også igen bringe held til quarterback Patrick Mahomes og hans hold: Taylor Swift måtte virkelig kæmpe mod tiden, da hun optrådte i Tokyo lørdag (lokal tid) klokken seks om aftenen i et af showene på sin Eras Tour.

Derefter havde hun omkring 18 timer til at hoppe på et fly (eller mere sandsynligt et privatfly) og "rejse tilbage i tiden" gennem tidszoner.

NFL træder ind i en ny demografisk gruppe

Siden den 24. september, hvor Taylor Swift første gang blev fanget på kamera under kampen mellem Chiefs og Chicago Bears, har Amerika været vild med det nye par, som hurtigt er blevet det mest populære i øjeblikket.

Et fantastisk stjernepar, der forener det seneste årtis største, amerikanske stjerne med et af sportens mest populære ansigter i USA, og som en meget stor del af befolkningen beundrer.

Siden det blev klart, at popstjernens tilstedeværelse ikke var tilfældig, er tilskuertallene til Chiefs kampe vokset eksponentielt.

Selvom sangerinden i gennemsnit kun kunne ses i 30 sekunder under de 12 kampe, hun overværede, var hendes tilstedeværelse med til at gøre NFL til et kulturelt fænomen.

Antallet af kvindelige seere steg med 9%, og den samlede vækst i seere var 6%, med en stigning især blandt Gen Z-seere (folk, der er født mellem midt-1990'erne og cirka 2012, red.) Det har vendt de seneste års fald i antallet af unge seere.

Men det er ikke alt: I månederne efter hendes første optræden på tribunen er NFL, Kansas City Chiefs og Travis Kelce blevet genstand for en offentlig debat, hvor de sociale medier er blevet oversvømmet med "forklaringer" om den amerikanske liga for uindviede, videoer, der diskuterer Taylor Swifts indflydelse på sportens popularitet og endda Halloween-kostumer af både Chiefs' tight end og popstjernen.

Svimlende tal

Taylor Swift er vant til at generere svimlende indtægter, og det har hun gjort igen. Ifølge estimater fra Front Office Sports og Sports Innovation Lab stod "Swift-effekten" for mere end 330 millioner dollars, næsten 2,3 milliarder kroner, i indtægter for NFL i løbet af sæsonen, fordelt på print, reklamer, radio, tv og sociale medier. 

Chiefs selv nød tydeligvis mest godt af dette, da de slog rekorder inden for både billet- og merchandisesalg, med en imponerende stigning på +400% i køb af Travis Kelce-trøjer.

En stigning i antallet, der takket være den eksponentielle vækst i det kvindelige publikum også åbnede døren til en revolution inden for reklamer under Super Bowl.

Blandt de berømte '30 seconds ad spots', de reklamer under kampen, som NFL solgte for omkring 50 millioner kronerhver, debuterede to reklamer fra make-up firmaer, e.l.f. og NYX, for første gang i historien.

Bliver Super Bowl LVIII den mest sete Super Bowl nogensinde?

Med disse tal i baghovedet står det allerede klart, at Super Bowl LVIII har potentialet til at blive den mest sete amerikanske fodboldudsendelse nogensinde. Det tal, der skal overgås, er 114,4 millioner seere i 2015.

Med sportens stigende popularitet internationalt blev rekorden næsten tangeret i sidste sæson, hvor der i alt blev talt 113 millioner seere.

Prognoserne er gunstige, da kampen mellem Chiefs og Ravens allerede har været den mest sete AFC Championship-kamp nogensinde med 55,5 millioner seere ved starten.

Vil løftet om romantik og flygtige billeder af popstjernen være nok til at få Super Bowl til at nå nye højder?

Det, der er sikkert, er, at optakten til kampen aldrig før har skabt så meget engagement på de sociale medier, spredt over en enorm demografi af forskellige kontinenter, køn og aldersgrupper. Hvis den nye fanbase holder fast, vil showbiz' indtog i den amerikanske sportsverden have vist sig at være et match made in heaven.