Nu kommer brostenene: Her er seks unge ryttere, der kan få deres store gennembrud

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kommer brostenene: Her er seks unge ryttere, der kan få deres store gennembrud
António Morgado, til venstre, og Laurenz Rex, til højre, er blandt de unge ryttere, der kan få et stort gennembrud på brostenene i denne sæson.
António Morgado, til venstre, og Laurenz Rex, til højre, er blandt de unge ryttere, der kan få et stort gennembrud på brostenene i denne sæson.Laurie Dieffembacq/Belga via AFP
Med de helt store brostensklassikere lige rundt om hjørnet er der lejlighed til at kigge i spåkuglen og komme med en række bud på ryttere, der kan få et stort gennembrud på brostenene i denne sæson.

Som sædvanlig blev brostenssæsonen i cykelverdenen tyvstartet med afviklingen af Omloop Het Nieuwsblad, men ovenpå årets første monument, Milano-Sanremo, kommer løbene på de toppede brosten væltende i en lind strøm.

I de kommende uger er der således endnu to monumenter, Flandern Rundt og Paris-Roubaix, på programmet, ligesom flere store klassikere som Gent-Wevelgem, E3 Harelbeke og Dwars door Vlaanderen ligeledes løber af stablen.

Mens man næppe skal bruge mange minutter foran fjernsynet for at indse, at navne som Mathieu van der Poel, Wout Van Aert, Mads Pedersen og Christophe Laporte vil være blandt favoritterne til at sejre i årets største brostensklassikere, så er det sværere at forudsige, hvilke unge ryttere, der vil få deres helt store gennembrud på brostenene i år.

Derfor har Flashscore forsøgt at grave navnene på seks unge ryttere på 25 år eller yngre frem, alle med fine muligheder for at få et stort gennembrud i årets brostensklassikere.

António Morgado - 20 år, Portugal, UAE Team Emirates

Portugisisk cykling har gennem tiderne ikke udklækket specielt mange stjernenavne. Nok står Rui Costa noteret for en pæn del sejre, herunder et verdensmesterskab, ligesom Joaquim Agostinho i 70erne var en stor klassementsstjerne. På brostenene har portugiserne dog aldrig haft specielt meget at byde på.

Det kan meget vel ske at ændre sig de kommende år, for i António Morgado har Portugal en potentiel superstjerne i de kuperede klassikerløb, brosten eller ej. Den 20-årige UAE Team Emirates-rytter er braget ind på scenen med imponerende præstationer i flere af årets løb, herunder en flot andenplads i Le Samyn og en topplacering i GP de Denain.

Med Tadej Pogačars fravalg af brostenene i år, er der næsten frit slag på UAE Team Emirates, hvor det må formodes, at Morgado bliver blandt de ryttere, der får en fri rolle og dermed carte blanche til at køre sine egne chancer, og med tanke på præstationerne hidtil, skal man ikke lade sig overraske, hvis det portugisiske flag dukker op på listen over de allerforreste ryttere.

Laurenz Rex - 24 år, Belgien, Intermarché-Wanty

Som sådan er Laurenz Rex ikke noget nyt navn. Den efterhånden 24-årige belgier har kørt professionelt siden 2021, og tog forud for seneste sæson skridtet op på World Touren med sit skifte til Intermarché-Wanty.

Og allerede i seneste sæson imponerede Rex med en niendeplads i Paris-Roubaix, efter belgieren sled sig i mål foran store navne som Christophe Laporte, Alexander Kristoff og Jasper Stuyven. Men nu ser Rex for alvor ud til at være klar til sit gennembrud.

Den unge belgier er nemlig kommet enormt flot fra land i denne sæson, og fik i føromtalte Le Samyn hul på sin professionelle sejrsbyld, da han slog Morgado i spurten om sejren i Dour og dermed tog karrierens allerførste sejr. Få dage forinden havde Rex leveret en sjetteplads i Omloop Het Nieuwsblad, og således bør Rex regnes blandt de outsidere, der kan blande sig i kampen om en topplacering i årets brostensklassikere.

Pierre Gautherat - 21 år, Frankrig, Decathlon AG2R La Mondiale Team

I Frankrig leder man stadig efter en rytter, der kan løfte den tunge arv, Gilbert Duclos-Lassalle, Marc Madiot og Frédéric Guesdon efterlod sig i 90erne. Ikke siden sidstnævntes sejr i 1997 har Paris-Roubaix haft en fransk vinder med Sébastien Turgots andenplads i 2012 som hidtil bedste resultat.

Om det ligefrem skal blive 21-årige Pierre Gautherat, der formår at påtage sig den svære byrde, er utvivlsomt for tidligt at sige, men den unge franskmand har talentet på sin side. Allerede i sin sæson som neopro i 2023 viste Gautherat smagsprøver på talentet, da rytteren fra Alsace tog en flot syvendeplads i Le Samyn, og i år skal Gautherat så tage næste skridt.

Med en stærk præstation i Omloop Het Nieuwsblad, der kastede en placering som nummer 11 af sig, samt en andenplads i spanske Ruta de la Cerámica og en fjerdeplads i franske GP de Marseille, har Gautherat da også allerede bekræftet, at formen er til stede. Mens franskmandens mandskab umiddelbart må forventes at have erfarne Oliver Naesen som kaptajn i løb som Flandern Rundt og Paris-Roubaix, så er Naesen ikke længere bedre, end at lederrollen hurtigt kan tilfalde en anden, som eksempelvis Gautherat.

Laurence Pithie havde i årets Paris-Nice flere dage i den grønne pointtrøje.
Laurence Pithie havde i årets Paris-Nice flere dage i den grønne pointtrøje.ASO/Billy Ceusters

Laurence Pithie - 21 år, New Zealand, Groupama-FDJ

Hvis føromtalte Marc Madiot helt selv kunne bestemme, havde han nok gerne set en franskmand være blandt de allermest talentfulde klassikerryttere, hans mandskab Groupama-FDJ har at byde på, men blandt holdets unge ryttere tilfalder den titel måske snarere en newzealænder.

I hvert fald må 21-årige Laurence Pithie siges at have alle redskaberne til at skabe sig en stor karriere som klassikerrytter såvel som sprinter. I sæsonåbneren på World Tour-niveau, Tour Down Under, leverede Pithie flere topresultater, før han i Cadel Evans Great Ocean Road Race sejrede. En sejr der siden er blevet fulgt op med en ottendeplads i Le Samyn og senest et resultat som nummer 15 i Milano-Sanremo.

Med en solid dieselmotor og et par absolut godkendte klatreben har Pithie vist, at han har pakken til at holde sig fremme i de længere, kuperede klassikere, og i et løb som Gent-Wevelgem vil Pithie umiddelbart stå rigtig stærkt. Groupama-FDJ kommer utvivlsomt til at have schweiziske Stefan Küng som kaptajn, men til Pithies held har Küng en fantastisk evne til selv at klare skærene, og således kan Pithie meget vel få mulighed for at køre sine egne chancer.

Mikkel Bjerg hentede i 2023 en placering som nummer 15 i Flandern Rundt.
Mikkel Bjerg hentede i 2023 en placering som nummer 15 i Flandern Rundt.ASO/Billy Ceusters

Mikkel Bjerg - 25 år, Danmark, UAE Team Emirates

Ligesom det er tilfældet for António Morgado, så har Mikkel Bjerg i år en gylden mulighed for at køre efter topplaceringer i flere af årets brostensklassikere i Tadej Pogačars fravær. Og danskeren burde have alle forudsætningerne for at kunne være med helt fremme.

For selvom Bjerg de seneste år tilsyneladende har brugt flest kræfter på at forbedre sig som klatrer, hvilket den efterhånden 25-årige UAE Team Emirates-dansker bekræftede med strålende præstationer i både UAE Tour og Tirreno-Adriatico, så har motoren absolut ikke taget skade hos den forhenværende tredobbelte juniorverdensmester i enkeltstart.

Tværtimod kan Bjergs forbedringer på de stejle procenter meget vel komme ham til gode i et kuperet løb som E3 Harelbeke, og hvis danskeren rammer dagen, kan UAE Team Emirates sagtens håbe på, måske endda forvente, en topplacering fra Bjergs side.

På tredje etape af Deutschland Tour i 2023 hentede Madis Mihkels sin første store sejr som professionel.
På tredje etape af Deutschland Tour i 2023 hentede Madis Mihkels sin første store sejr som professionel.GRF/Marcel Hilger

Madis Mihkels - 20 år, Estland, Intermarché-Wanty

Da hovedfeltet i seneste udgave af Paris-Roubaix blev sprængt i stumper og stykker af Wout Van Aert og Christophe Laporte tidligt i Arenbergskoven, var der ganske få ryttere, der formåede at hænge på. En af dem var en stor overraskelse i form af dengang kun 19-årige Madis Mihkels.

Efterfølgende resulterede en række uheld og defekter i en slutplacering som nummer 114 for den unge ester, men siden da har Intermarché-Wanty-rytteren kun bekræftet sit talent med flere flotte topresultater, senest med en femteplads på første etape af årets Paris-Nice, ligesom det i Kuurne-Bruxelles-Kuurne blev til en flot placering som nummer 14.

Med en skræmmende råstyrke og en høj topfart kan Madis Mihkels sagtens tænkes at følge i fodsporene på stærke estiske klassikernavne som Jaan Kirsipuu og Lauri Aus, der i 90erne opnåede flotte placeringer i henholdsvis Paris-Roubaix og Milano-Sanremo, og på Intermarché har Mihkels adskillige kompetente læremestre, især Adrien Petit og Mike Teunissen. Mens holdet må forventes umiddelbart at køre for eritreiske Biniam Girmay, så vil Mihkels formentlig få chancen for at køre med i udbrud, som det var tilfældet i 2023.