Må Formel 1 betale prisen for egen succes? Snart begynder forhandlinger om ny aftale

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Må Formel 1 betale prisen for egen succes? Snart begynder forhandlinger om ny aftale
Liberty Media CEO Greg Maffei ønsker tidlige forhandlinger om en ny aftale med F1-teams.
Liberty Media CEO Greg Maffei ønsker tidlige forhandlinger om en ny aftale med F1-teams.AFP
Formel 1-holdene er indstillet på at indlede forhandlinger med sportens styrende organ og ejere om en ny kollektiv overenskomst, og der forventes stridigheder om en række ømtålelige spørgsmål, da sporten muligvis må betale prisen for sin egen succes.

Den nuværende såkaldte Concorde-aftale mellem de tre parter løber indtil 2025, og ofte er aftaler først blevet indgået i sidste øjeblik eller efter en periode uden en egentlig formel aftale.

Men Greg Maffei, administrerende direktør for Liberty Media, de amerikanske ejere og rettighedshavere af Formel 1, fortalte i den forgangne uge, at han ønsker at indlede forhandlingerne allerede nu.

Maffeis kommentarer på en investoropringning blev godt modtaget af holdene ved Miami Grand Prix, som ikke ser nogen grund til ikke at komme i gang med arbejdet før tid.

"Vi er ikke rigtig begyndt at tale ordentligt, men det vil snart ske," sagde Mercedes' teamchef Toto Wolff, som håber, at samtalerne vil blive holdt bag lukkede døre.

"Det bør ske på en konstruktiv måde, forhåbentlig ikke live-transmitteret og skabe kontroverser," sagde han.

I betragtning af historien om de normalt meget offentlige debatter omkring Concorde-forhandlingerne, kan det dog være ønsketænkning fra østrigeren.

Mens F1 oplever et boom, der er forstærket af succesen med Netflix-serien "Drive to Survive" og en stærk vækst i særligt USA, skaber netop denne popularitet nye problemer, som forhandlingerne skal løse.

Der er angiveligt flere grupper, der er ivrige efter at få en fod indenfor i sporten, og den etablerede amerikanske motorsportsvirksomhed Andretti er gået sammen med General Motors om at foreslå et Andretti Cadillac Team.

Dette bud ledes af Michael Andretti, tidligere F1-kører og søn af Mario Andretti, F1-verdensmester i 1978.

Andretti-familiens rige historie inden for motorsport kombineret med General Motors og Cadillac-mærket gør det foreslåede team til et attraktivt tilbud, men som altid i Formel 1 vil der blive kæmpet om pengene.

I øjeblikket deler de 10 teams "præmiefonden" mellem sig selv, og i henhold til den eksisterende aftale skal der betales et "udvandingsgebyr" på 200 millioner dollars (svarende til 1,36 milliarder danske kroner) af enhver ny tilmelding.

Mætningspunkt?

"Som med alle disse ting handler det dog i sidste ende om: 'Hvem skal betale for det?' Og man kan gå ud fra, at hvis holdene opfattes som dem, der betaler for det - eller udvander deres betalinger for at imødekomme det - vil det naturligvis ikke falde i god jord," sagde Red Bulls teamchef Christian Horner ved weekendens Miami Grand Prix.

"De to teams, der støtter det (McLaren og Alpine, red.), har enten et partnerskab i USA med dem eller vil levere en motor til dem. De andre otte siger: 'Vent lige lidt, hvorfor skulle vi udvande vores del af præmiefonden?'"

Det ville ikke være overraskende, hvis holdene presser på for at få forhøjet startgebyret betydeligt i den nye aftale, hvilket kan gøre tidspunktet for Andretti-teamets eller andre nye holds ankomst meget omstridt.

Formel 1-direktør Stefano Domenicali antydede for nylig, at gebyret kunne stige, idet han bemærkede, at gebyret på 200 mio. dollars blev fastsat før det boom, som sportens værdi har oplevet.

"På det tidspunkt ville ingen have forventet, at værdien af denne forretning ville stige så meget," sagde han til investorerne i april.

"I dag er situationen helt anderledes, helt sikkert. Og det er vores pligt at sikre, at vi beskytter forretningen på den bedste måde, vi kan, og at vi har et større overblik," sagde han.

Nogle medier har rapporteret, at holdene ønsker at se gebyret hævet til 600 millioner dollars (cirka 4,1 milliarder danske kroner).

Det andet store emne på dagsordenen for forhandlingerne er antallet af løb, idet F1 nu har et rekordstort antal på 23 løb i sæsonen, og Las Vegas Grand Prix i november er blevet tilføjet til banen.

Denne sæson ville være nået op på 24 løb, hvis det kinesiske Grand Prix i Shanghai var vendt tilbage, og selv om der heller ikke er mangel på potentielle steder, der presser på for at få en begivenhed, har holdene insisteret på, at sporten har nået sin grænse.

"Jeg tror, at vi har brug for en stabilisering efter min mening. Antallet af løb ... lad være med at lave flere løb, stabiliser dig der, hvor vi er nu," sagde Haas-teamchef Günther Steiner til AFP ved lanceringen af løbet i Vegas i november.

Red Bulls Horner vendte tilbage til dette spørgsmål forud for Miami og sagde, at "23 løb er et udmattende program for alle på det rejsende team ... vi er ved at være mætte."

Horner luftede ideen om at rotere nogle steder, og selv om det ikke er klart, om kalenderen vil være en del af Concorde-aftalen, vil det helt sikkert være en del af de kommende forhandlinger.