Så ruller snebolden: Inter Miami eksploderer på sociale medier efter Messi-aftale

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Så ruller snebolden: Inter Miami eksploderer på sociale medier efter Messi-aftale

Lionel Messi kender man allerede mange steder i Miami. Her ses eksempelvis et vægmaleri af den argentinske legende.
Lionel Messi kender man allerede mange steder i Miami. Her ses eksempelvis et vægmaleri af den argentinske legende. Giorgio Viera/AFP
På mindre end et døgn har Inter Miami mere end femdoblet antallet af følgere på det sociale medie Instagram. Årsagen? Han hedder Lionel Messi.

Efter sit kontraktudløb i Paris Saint-Germain, var der i flere måneder tvivl om, hvad næste destination for den argentinske legende Lionel Messi skulle være. Et comeback i FC Barcelona blev hyppigt nævnt, hvilket et gigantisk skifte til Saudi-Arabien ligeledes gjorde.

Onsdag aften kunne den snart 36-årige argentiner dog løfte sløret for sin næste klub, da han fortalte, at amerikanske Inter Miami ville få glæde af Messis magiske venstrefod fra juli og fremefter, hvor argentineren altså tilslutter sig Florida-klubben, der blandt andet ejes af David Beckham.

Klubben blev stiftet for blot fem år siden og trådte ind i den bedste amerikanske liga, MLS, op til 2020-sæsonen, men har ikke indtil videre haft den store succes, selvom klubben i de to forgangne sæsoner havde en af Messis landsmænd, den nu pensionerede Gonzalo Higuaín, som sin helt store stjerne.

Men Lionel Messi er en anden kaliber, end hvad MLS nogensinde før har set, selvom stjerner som David Beckham og Zlatan Ibrahimović tidligere har været forbi ligaen, begge tørnende ud for californiske LA Galaxy.

For på nærmest ingen tid har Inter Miami allerede slået den første rekord. En såkaldt Messi-effekt. I løbet af 24 timer gik klubben nemlig fra cirka én million følgere på det social medie Instagram til i skrivende stund at have 5,5 millioner følgere.

Ifølge mediet Front Office Sports er det mere, end hvad noget hold i ligaerne NFL, MLB og NHL, de bedste amerikanske ligaer for henholdsvis amerikansk fodbold, baseball og ishockey, kan prale af, ligesom det også er flest følgere i MLS.

Yderligere kan det bemærkes, at Lionel Messi angiveligt i seneste sæson stod for trøjesalg på samlet set 900 millioner danske kroner, hvilket er 100 millioner danske kroner mere, end hvad den bedst tjenende MLS-klub, LAFC, hentede i omsætning i seneste sæson.

Om end Inter Miami kun vil modtage en mindre procentdel af trøjesalget, kan Florida-klubben formentlig se frem til en markant forøgelse af sin merchandiseomsætning med Messis underskrift sikret. Præcis hvornår argentineren kan forventes at ses i aktion for den amerikanske klub er endnu uvist.

I Miami kan Lionel Messi få rig mulighed for at begå sig på modersmålet, for foruden cubanske og dominikanske immigranter, bor der også masser af mennesker med argentinske rødder i Solskinsstaten. I 2017 estimerede Pew Research Center således, at der boede omkring 280.000 argentinere i USA, hvoraf omtrent 80.000 var i Florida.