Alvorlige konsekvenser for dansk cykling, hvis Århus ikke får ny cykelbane: 200 millioner kroner mangles

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Alvorlige konsekvenser for dansk cykling, hvis Århus ikke får ny cykelbane: 200 millioner kroner mangles

Alvorlige konsekvenser for dansk cykling, hvis Århus ikke får ny cykelbane: 200 millioner kroner mangles
Alvorlige konsekvenser for dansk cykling, hvis Århus ikke får ny cykelbane: 200 millioner kroner manglesJens Christian Top/Scanpix
Efter at Århus Kommune oprindeligt havde skrottet planerne om en ny arena for banecykling, er modvinden nu blevet til medvind efter at man har opdaget potentialet for en ny cykelbane. Projektet mangler dog 200 millioner kroner for at kunne virkeliggøres, og selv om DCU´s direktør Martin Elleberg er optimistisk i forhold til at kunne indhente de nødvendige økonomiske midler, advarer han nu i et interview med Flashscore også om, at det kan få vidtstrakte konsekvenser for talentmassen i dansk banecykling, hvis projektet imod forventning ikke kan realiseres.

I sensommeren sidste år stod dansk banecykling til at blive den helt store sorteper i forhold til udviklingen af nye sportsanlæg i Kongelunden i Århus.

På et pressemøde af Århus Kommune blev det præsenteret, at atletikbanen skulle flyttes fra at omkranse fodboldbanen på Ceres Park til at ligge dér, hvor Aarhus Cyklebane er placeret i dag - og har været placeret siden 1940. Der var hverken plads eller penge til en ny cykelbane, lød det fra politisk hold.

Det rejste en skov af protester, ikke kun fra Dansk Cykle Union men også fra aktive atleter, tidligere stjerner samt banefolket, landevejs -og crossryttere, mountainbikere og triatleter - der på den ene eller anden måde havde hjemme på cyklebanen.

Ballerup Super Arena
Ballerup Super ArenaJan Sommer/Scanpix

"I færd med at sælge cykelsporten hen over natten"

"Vi mente, at det var fuldstændig urimeligt, at man var i gang med at sælge cykelsporten hen over natten", siger Martin Elleberg til Flashscore. "Vi kan se, at på de to-tre år, det tog om at genopbygge Ballerup Super Arena (efter taget faldt ned i 2003), der forsvant talentmassen praktisk talt fra den ene dag til den anden. Der er et stort opland i Århus og en kæmpe talentmasse og de skal selvfølgelig have nogle ordentlige faciliteter, så vi kan udvikle de talenter", siger Martin Elleberg. 

Og protesterne har åbenbart båret frugt for i november meddelte Århus Kommune DCU, at der nu var fundet politisk vilje til at finde plads til en cykelbane i området – enten ved siden af det nuværende Aarhus Cyklebane, (hvor det jo er planen, at der i stedet skal bygges et spritnyt atletikstadion) eller i området syd for Væddeløbsbanen.

Nu skal projektet endelig godkendes og placeringen skal fastlægges, og dernæst skal man skaffe finansiering til projektet. Der er klart meldt ud at pengene fra kommunen og de to sponsorer ikke rækker til at finansiere, et fodboldstadion, et atletikstadion, Team Danmark faciliteter samt en cykelbane.

Området omkring cykelbanen
Området omkring cykelbanenStine Bidstrup/Scanpix

På jagt efter nødvendig finansiering

Ifølge Elleberg har kommunen dog tilkendegivet, at de godt kan yde noget startfinansiering og så er det så op til cykelmiljøet i Århus samt DCU med mulig hjælp fra Team Danmark og DIF at arbejde på at skaffe de økonomiske midler, der skal til for at projektet kan realiseres.

"Kulturrådmanden (Rabih Azad-Ahmad, red..) har skrevet at det skal være en model ligesom Ballerup Super-arena, og det giver også mening at have en hal, der er opvarmet og med tilskuerpladser for det giver nogle helt andre muligheder. Det åbner for at man kan tiltrække internationale events og at man har Sveandre idrætsgrene derinde. Såvidt jeg kan huske kostede Ballerup Super Arena 110 millioner kroner at bygge og det er ca. 15 år siden, så der ingen tvivl om, at det vil blive dyrere i dag", siger Martin Elleberg.

Elleberg glæder sig over, at det ikke længere er en løs ide, at kunne få en ny cykelbane i Århus men et realistisk projekt, hvor der er sat områder af til projektet samt opbakning til det fra kommunens side. Direktøren håber, det er muligt at påbegynde byggeriet af den nye cykelbane før man river den gamle ned, så begge projektet næsten er klar samtidigt.

Århus Cykelbane
Århus CykelbaneJens Christian Top/Scanpix

Ellebergs drøm: Ny cykelbane klar i januar 2025

"Jeg tror man stadig kan køre på den gamle cykelbane i år og næste år og så skal der være en atletikbane der i 2025. Hvis nu der kunne stå en ny cykelbane klar i 2026, så der kun ville være 'et år uden cykelbane, det ville være fantastisk. Det allerbedste ville være, hvis den ny cykelbane kunne stå klar i januar 2025, men det tror jeg ikke er realistisk", siger Martin Elleberg, der håber at talenterne ikke skal være uden faciliteter gennem længere tid.

"Det ville virkelig være noget skidt hvis tidsrummet (mellem at den gamle bliver revet og den nye står klar) bliver for stort for der er for langt til Odense for cykeltalenter i Jylland, så jo længere det tidsrum er, jo større risiko er der for at cykel- og banesporten falder fra hinanden", siger Martin Elleberg afslutningsvis.