Mørkøv får kringlet vej til olympisk titelforsvar i parløb: Den nemmeste vej er udendørs

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Mørkøv får kringlet vej til olympisk titelforsvar i parløb: Den nemmeste vej er udendørs

Mørkøv knokler for at få muligheden for at forsvare OL-guld
Mørkøv knokler for at få muligheden for at forsvare OL-guldPhoto by Odd ANDERSEN / AFP
For to år siden vandt Michael Mørkøv og Lasse Norman den ene af Danmarks tre guldmedaljer ved OL i Tokyo.

Duoen sluttede øverst på medaljepodiet i parløb, men meget skal falde i hak, hvis den succesfulde baneduo skal gentage den bedrift ved legene i Paris til næste sommer.

Michael Mørkøv har sat sig godt ind i adgangskravene til OL i Frankrig, hvor Danmark potentielt kan havne i et stort dilemma, når de forskellige danske hold i cykling skal udtages.

Mørkøv forklarer, at han skal tildeles den ene af Danmarks fire kvotepladser i landevejscykling, hvis han skal gøre sig håb om at køre på banen.

"Jeg har i to år gjort mig ekstremt umage for at kvalificere mig til en landevejsplads, fordi det er påkrævet for, at jeg kan få lov til at køre parløb ved OL", siger Michael Mørkøv i udsendelsen Radio Tour på Discovery+.

Den 38-årige cykelrytter er presset af, at Danmark har et andet godt medaljebud i 4000 meter holdforfølgelse.

Ifølge Mørkøv tildeles Danmark blot fire kvotepladser i banecykling, og de fire pladser går formentlig til de fire ryttere på 4000 meter-holdet.

Lasse Norman er modsat Mørkøv en del af 4000 meter-holdet, hvilket betyder, at Norman sandsynligvis får tildelt en af de fire danske kvotepladser på banen.

Michael Mørkøv klynger sig i stedet til et håb om at få en af Danmarks fire kvotepladser i landevejscykling, da landevejsrytterne gerne må deltage i banedisciplinerne.

"Til OL handler det hele om akkrediteringer og kvotepladser, og det, der er anderledes ved det næste OL, er, at man kun har fire kvotepladser på banen, hvor man i Tokyo havde fem", siger Mørkøv.

Hvis han vil forsvare sin OL-guldmedalje i parløb har han derfor to muligheder.

"Den ene er at være en del af 4000 meter-holdet og være blandt de fire. Eller være blandt de fire landevejsryttere. I min situation er det nemmere at kvalificere mig på landevejen end at få en plads på 4000 meter-holdet", siger han.