Tre ting vi lærte af Formel 1-premieren i Bahrain

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Tre ting vi lærte af Formel 1-premieren i Bahrain
Max Verstappen tog sejren i første løb i Formel 1 sæsonen
Max Verstappen tog sejren i første løb i Formel 1 sæsonen
Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP
Max Verstappen viste, at han og Red Bull har tempoet til at vinde endnu en dobbelt-verdensmesterskab (Individuelt og konstruktørernes), da han og Sergio Perez blev et og to ved sæsonåbningen af Bahrains Grand Prix.

Men hollænderen må tænke sit efter Fernando Alonsos podieplacering for Aston Martin, hvilket bekræftede, at det Silverstone-baserede team har potentialet til at udfordre Ferrari og Mercedes i front.

AFP Sport ser på tre erfaringer fra det første Grand Prix på Bahrain International Circuit., i en rekordstor løbsserie med 23 løb i sæsonen.

Hård kamp om pladserne
Photo by Giuseppe CACACE / AFP

Red Bull beviser deres kvalitet

På trods af en ordinær præstation i træningen efter en vinter, hvor deres tid i vindtunnelen blev skåret kraftigt ned, dominerede Red Bull både i kvalifikationen og i selve løbet.

Efter at have valgt at fokusere på løbsresultater gennem det meste af alle tre træningssessioner og derefter overhale feltet i kvalifikationen var Red Bull i en klasse for sig selv.

Den dobbelte verdensmester Verstappen førte fra lys til flag og var i cruise control, da han nappede sin første sæsonåbningssejr og første i Bahrain i 10. forsøg.

Rivalen George Russell fra Mercedes erklærede bagefter, at Red Bull havde begge mesterskaber "linet op" allerede, da hans team og Ferrari ikke kunne vise nogen forbedring i forhold til sidste år og blev overhalet af Aston Martin.

Typisk nok advarede hollænderen mod enhver form for tidlig selvtilfredshed og opfordrede til fortsat udvikling af bilen med særlig opmærksomhed på teamets langsomme start på weekendens arbejde.

Efter at være kommet hjem næsten 12 sekunder foran Perez gjorde Verstappen det klart, at han ikke forventede, at det ville blive let i de kommende løb i Jeddah og Melbourne.

"Vi er nødt til at sørge for at blive ved med at udvikle os," sagde han. "Og vi skal undersøge, hvad der gik lidt galt i starten af weekenden. Så er jeg sikker på, at vi vil være endnu stærkere.

"Det er naturligvis en superstart for os, men som man så sidste år, kan tingene vende meget hurtigt."

Alonso & Aston Martin viser fart

I den modne alder af 41 år viste Fernando Alonso, at han stadig er en af de hurtigste og mest dristige kørere, da han bekræftede, at Aston Martin har en bil med den rene fart og ydeevne til at udfordre de førende.

Den spanske dobbelte mester, gled tilbage til syvendepladsen i starten, men han kørte sig igennem feltet for at slå Mercedes og Ferrari'erne og sluttede på en fornem tredjeplads.

Det var hans 99. podieplads i en rekordkarriere på 356 løb.

Mens Alonso strålede af glæde, forsøgte teamchef Mike Krack at holde ham og teamet på jorden og advarede dem om ikke at forvente sejre i den nærmeste fremtid i en smukt afbalanceret bil, der er revideret til 2023 af teknisk direktør Dan Fallows, tidligere fra Red Bull, og hans designteam.

"Der er stadig et betydeligt hul til fronten, og vi ved ikke, hvor meget justering Red Bull måtte gøre eller gjorde i løbet. Det var behageligt for dem".

"Vi vidste efter testen, at vi ikke var dårlige og havde et stærkt løb. Mange ting kan gå galt, og efter to omgange drømte jeg ikke om et podie."

"Men nu har vi et godt resultat, og vi kæmpede med hold, der er vant til at være i front og i den højintensive udviklingskonkurrence. Så lad os være respektfulde og ydmyge og se."

Alonso øste ros udover sin holdkammerat Lance Stroll, der to uger efter en cykelulykke før sæsonen, der efterlod ham med to brækkede håndled og en brækket tå, sluttede på sjettepladsen.

Tvivl om Ferraris pålidelighed

Et lederskifte i toppen, hvor den tidligere Alfa Romeo-chef Fred Vasseur tog over efter Matteo Binotti, har ikke bragt en ende på Ferraris pålidelighedsproblemer.

Charles Leclerc, der måtte skifte batteri inden løbet, lå på en komfortabel tredjeplads, da han på 47. omgang oplevede et tab af kraft og udgik, så Carlos Sainz komme hjem som nummer fire efter at være blevet overhalet af Alonso.

"Det er aldrig godt at starte med en DNF," sagde Vasseur. "Men mesterskabet bliver ikke afgjort i Bahrain. Det vigtigste nu er, at vi får et klarere billede af situationen og ved, hvor vi fejler.

"På den positive side matchede vi Red Bulls kvalifikationshastighed. Vi er der, men vi er nødt til at være realistiske. For at vinde løb skal vi have en 'clean sheet'-weekend."

Mercedes beklagede også problemerne efter at have sluttet som nummer fem og syv med den syvdobbelte mester Lewis Hamilton og Russell, og teamchef Toto Wolff sluttede sig til kørerne og accepterede et behov for at skabe en bil, der er tættere på Aston Martins design.