Briten og den dobbelte verdensmester Max Verstappen har begge udtrykt bekymring over egenskaberne ved den nye power unit, hvilket har givet anledning til spekulationer om, at de måske er bagud med udviklingen.
Den nye enhed har et 50-50-forhold mellem forbrændingsmotor og elektricitet, og Horner har advaret om, at den hurtigste måde at køre en omgang på vil være at geare ned på langsiderne for at genoplade batterierne.
Red Bull, som bliver partner med Ford fra 2026 efter et fuldstændigt brud med Honda, har rekrutteret motoreksperter fra rivalerne Mercedes og andre steder og bygget en fabrik til drivlinjer som en del af et 50 hektar stort "campus" i Milton Keynes.
Mercedes' teamchef Toto Wolff spurgte i Østrig i sidste weekend, hvad Horners "egentlige motivation" kunne være for at kritisere 2026-reglerne og foreslog, at hans rival måske var "bange" for ikke at være konkurrencedygtig.
"Jeg synes faktisk, at vi er i god form. Vi har to og et halvt år," sagde Horner til udvalgte journalister på et fabriksbesøg forud for weekendens britiske Grand Prix og henviste til "skræmmekampagner".
"Jeg er ikke sikker på, hvor tæt Toto er på sin motorforretning," tilføjede han.
"Når man begynder at se programmet komme til live, og når simuleringerne bliver bedre, ser man nogle af begrænsningerne. Som er uundgåelige.
"Så jeg vil sige, at det måske er et resultat af, at vi er langt fremme, at vi faktisk ser nogle af begrænsningerne," tilføjede han.
Horner mente ikke, at det var for sent at tilpasse specifikationerne, og at det ikke ville kræve meget.
"Uanset om du gør det på brændstofstrømmen eller cellemassen, skal du bare ændre det forhold en smule for at sikre, at vi får fantastisk ræs," tilføjede Formel 1's længst siddende teamchef.
Verstappen sagde i Østrig, at dataene i simulatoren "ser ret forfærdelige ud".
"Hvis du kører flat-out på langsiden på Monza... sådan 400 eller 500 (meter) før slutningen af langsiden, skal du geare ned flat-out, fordi det er hurtigere. Jeg tror ikke, det er vejen frem," tilføjede den hollandske kører.
"Vi er nødt til at se alvorligt på det, for jeg mener, 2026 er ikke så langt væk. Og i øjeblikket synes jeg, at det ser meget skidt ud ud fra alle tallene, og hvad jeg allerede kan se af data."
På Silverstone torsdag vendte Verstappen tilbage til emnet og sagde ligesom Horner, at Red Bull var forud for tidsplanen.
Han antydede, at andre kørere måske endnu ikke var klar over, at der var et problem.
"Jeg er bare ikke sikker på, hvor mange der faktisk er helt klar over, hvordan det ser ud," sagde han.
Red Bull planlægger også en ny vindtunnel ved siden af fabrikken, og Horner sagde, at Red Bull-motorerne vil bære præfikset DM for at sikre, at holdets afdøde grundlægger Dietrich Mateschitz forbliver i hjertet af bilen.