Formel 1 sæson-optakt: Masser af rookies og et par legender, men kan nogen fange Max?

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Formel 1 sæson-optakt: Masser af rookies og et par legender, men kan nogen fange Max?
Max Verstappen er manden der skal jagtes i denne sæson
Max Verstappen er manden der skal jagtes i denne sæsonPhoto by Giuseppe CACACE / AFP
Formel 1 verdensmesterskabet har været kørt regelmæssigt siden 1950. Dette års 74. udgave byder på masser af interessante historier. Den forsvarende mester Max Verstappen fra Red Bull sigter efter en tredje triumf i træk, mens hans teams største rivaler, Ferrari, har fået en ny chef i spidsen, og efter mange år vender serien desuden tilbage til Las Vegas.

Hvordan vil de 10 hold håndtere det krævende sæsonprogram, der for første gang har rekordhøje 23 løbsdage? Hvordan vil det amerikanske publikum reagere på tre løb i USA? Kan den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton føje endnu en sejr til sin allerede rekordstore sejrstotal på 103 sejre?

Dette er blot nogle af de emner, der er til debat forud for den nye Formel 1-sæson, som starter i weekenden i Bahrain. For at få dig gjort klar til alle de spændende begivenheder giver Flashscore dig denne forpremiere på sæsonen med indsigt fra motorsportsekspert og kommentator Zdenek Mika.

Red Bull sidder i førersædet

Gør dig klar til, at jagten på Max Verstappen fortsætter. Om nogen kan fange Max bliver hovedtemaet for årets sæson. Han har allerede vist styrke i testløbene og forventes at være favorit igen.

Måske bliver denne sæson det modsatte af sidste år, hvor Red Bull startede dårligt, men efterhånden blev utroligt dominerende. I år forventes teamet ikke at få problemer tidligt, men problemerne kan dog opstå som sæsonen skrider frem. Red Bull har fået en straf for at overskride budgetloftet og vil derfor ikke kunne teste så meget - hvem ved om det kan komme til at skade dem.

Verstappens næste milepæl

Kun fire kørere i historien har formået at vinde tre sæsoner i træk - Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher, Sebastian Vettel og Lewis Hamilton. Verstappen har helt sikkert potentialet til at blive den femte kører på den liste.

Han vandt 15 ud af 22 løb sidste år, og Red Bull har stadig den stærkeste bil i gridden. Men det er også et spørgsmål om teamets støtte. Det kan være, at harmonien gradvist forsvinder hos Red Bull, og Sergio Perez, som sidste år havde et stort skænderi med Verstappen, bliver måske på et tidspunkt erstattet af Daniel Ricciardo. Han er vendt tilbage til Red Bull som reservekører og er klar til at træde til, når der er brug for ham.

Ferraris muligheder

Ferraris chancer har været et stort emne i off-season. De har hentet Fred Vasseur ind som teamchef, og vi ved fra tidligere, at han er en enormt hårdtarbejdende og målrettet mand.

Når det er sagt, så har Ferrari nu for første gang i lang tid en person ved roret, som ikke kommer direkte fra deres miljø. Siden slutningen af Schumacher-æraen har teamet altid været ledet af folk, der er kommet ud af Maranello. Vasseur kommer udefra, men han bringer dog erfaring med sig fra Renault, Sauber og Alfa Romeo.

Ferraris førersæder vil helt sikkert blive et diskussionsemne i år. Carlos Sainz har store ambitioner, men Vasseur er langt tættere på Charles Leclerc - de skal arbejde sammen for tredje gang, og han er næsten som en søn for chefen.

Retur til syndens by - Las Vegas

Las Vegas Grand Prixet er helt sikkert en positiv tilføjelse til sæsonen. Det bringer tre løb på samme sæson til USA - noget, der aldrig er sket før - og er endnu en bekræftelse på, at Liberty Media gør et godt stykke arbejde med at bringe F1 mere ind den amerikanske offentligheds bevidsthed.

At have så mange løb bliver helt sikkert en logistisk udfordring. Det ældre publikum kan huske de dage, hvor der var 15-16 løb om året. Men at have endnu et løb er helt sikkert et plus for fansene.

Las Vegas er blevet gennemført to gange tidligere - i 80'erne blev løbet kaldt Caesars Palace Grand Prix efter det hotel, som bybanen var anlagt omkring. Kørerne kunne ikke lide det, så det bliver anderledes denne gang, går vi ud fra. Med tre begivenheder og den enormt populære Netflix-serie Drive to Survive er det amerikanske publikum sikker på at blive endnu mere forelsket i F1 i 2023.

Lewis Hamilton

Om Hamilton kan føje flere sejre til sine 103 sejre er et andet emne, der er genstand for en hed debat. I eftersæsonen var der meget støj om, hvorvidt han overhovedet ville forlænge sin kontrakt med Mercedes, men på sine gode dage er han stadig en magtfaktor, som man skal regne med.

Mercedes vandt kun ét løb sidste år, og det er et spørgsmål om, hvorvidt Hamilton vil være den der skal skaffe sejren, hvis de vinder endnu et løb i denne sæson. George Russell scorede flere point for holdet sidste år og Hamilton sagde nonchalant, at han var ligeglad, fordi han alligevel ikke gik efter titlen. Det ville ikke være en stor overraskelse, hvis han forlod holdet efter denne sæson.

Fernando Alonso

Han er måske nok den ældste kører med sine 41 år, men Fernando Alonso var stadig i top 10 sidste år. I år har han en chance for at komme i top fem under gode omstændigheder og har endda potentiale til at ende på podiet. Han har stadig energien og lysten. Han har fået en toårig kontrakt, og det er et tegn på, at han ikke bare udskyder sin pension år efter år. Han er der bestemt ikke bare for at være der.

Aston Martin vil være meget stærk - de ser ud til at være det femtehurtigste team i tests. Sammen med Alpine kæmper de om fjerdepladsen i konstruktørernes verdensmesterkab, og med Alonsos køreerfaring bliver det noget af en kamp.

 Førsteårskørerne

Der er tre rookie-kørere i år, og husk på, at en anden trio af nylige rookies - Lando Norris, Alex Albon og George Russell - først kom ind i Formel 1 i 2019.

21-årige Oscar Piastri er den bedste af de nye. Han har haft en fantastisk juniorkarriere og er blevet sammenlignet med Hamilton som et kæmpetalent.

Nyck De Vries er faktisk ikke en komplet nybegynder. Sidste år vikarierede han for en syg Albon og scorede straks to point med en niendeplads.

Og så er der Logan Sargeant. Han blev oplært af Williams i deres akademi, og selvom det er det svageste hold i øjeblikket, satser de på at amerikaneren kommer godt afsted.

Det faktum, at Mick Schumacher crashede meget - hvilket koster de mindre teams mange penge - spillede også en rolle i årets kørervalg. Måske er det derfor, at han ikke er endt med at være direkte involveret i et team i år, heller ikke hos Williams.

Hvis Sargeant ikke havde scoret de nødvendige point til en superlicens, ville Schumacher højst sandsynligt have fået vist mere tillid.

Med alle disse samtalepunkter og mere til, tegner det til at blive endnu en gribende og spændende Formel 1-sæson igen.