Årets sidste Formel 1-løb  køres i Abu Dhabi og får betydning for næste sæson

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce
Årets sidste Formel 1-løb køres i Abu Dhabi og får betydning for næste sæson
George Russel ved træningen i Abu Dhabi.
George Russel ved træningen i Abu Dhabi.Profimedia
Det er blevet tid til året sidste Formel 1-løb inden bilerne bliver kørt i garagen hen over vinteren., og der er stadig masser at køre for, selvom vinderen allerede er fundet.

Der er masser på spil ved årets sidste Formel 1-løb i weekenden i Abu Dhabi. Det er der, selv om hollandske Max Verstappen og hans hold, Red Bull, for længst har sikret sig henholdsvis det individuelle og holdenes verdensmesterskab.

Blandt andet kan Red Bull sikre sig både første- og andenpladsen i den samlede stilling, og det er helt specielt, fortæller John Nielsen, der er Formel 1-ekspert hos Viaplay.

"Red Bull har vundet VM før, men holdet har aldrig haft nummer et og nummer to i det individuelle mesterskab."

"Så man vil selvfølgelig prøve at se, om man kan få Sergio Perez til at slutte som toer", siger John Nielsen.

Før det sidste grandprix er den mexicanske Red Bull-kører á point med Ferraris Charles Leclerc, som sidder på andenpladsen.

Det skyldes, at monegaskeren har flere førstepladser end Perez set over hele sæsonen. Derfor er Sergio Perez tvunget til at slutte foran Leclerc i det sidste løb.

Kampen om anden- og tredjepladsen er dog langtfra det eneste interessante for holdene i Abu Dhabi.

Mange millioner på højkant

Der er nemlig rigtig mange penge på spil. Det skyldes konstruktørmesterskabet, som afgør, hvor mange præmiepenge holdene får.

"Det betyder finansielt enormt meget. De penge, de vinder, skal de ikke ud at finde hos sponsorer. Med andre ord giver det et højere budget næste år", siger John Nielsen.

Internt i motorsporten er det ifølge John Nielsen konstruktørmesterskabet, som er det vigtigste. Det drejer sig nemlig om rigtig mange millioner dollars.

"Dem bruger de til at udvikle racerbilerne og gøre sig selv bedre på alle fronter. Mandskab, bil, marketing. Alt, hvad der følger med i en verdensomspændende forretning, som Formel 1 er", siger han.

Ved sidste weekends løb i Brasilien var det konstruktørmesterskabets nummer to og tre, som snuppede alle placeringer fra første- til fjerdepladsen.

Og med første- og andenpladsen til Mercedes har holdet snor i Ferrari, som sidder på tabellens andenplads inden det 22. og sidste løb i sæsonen.

19 point adskiller de to.

"Mercedes var vældig stærke i sidste weekend, så andenpladsen kan Ferrari godt gå hen at miste i finaleløbet", siger John Nielsen.

"19 point er ikke ret meget for dem, når en sejr er 25 point. De kører i den rigtige ende, hvor der er mange point at slås om. Lige pludselig kan det lynhurtigt vende oppe."

Danske Kevin Magnussen og Haas-mandskabet er i konstruktørmesterskabet placeret på ottendepladsen og derfor tredjesidst af alle hold i Formel 1.

Hvis Haas skal avancere i den stilling, så skal holdets to kørere, Kevin Magnussen og Mick Schumacher, hente 13 point på Aston Martin.

"13 point er ingenting for Red Bull, Ferrari og Mercedes, men for Haas er det enormt mange point", siger John Nielsen.

"Jeg tror ikke, at det er realistisk, at de kan køre op og true Aston Martin."

I det individuelle mesterskab er Magnussen placeret på en samlet 13.-plads med ti point op til McLarens Daniel Ricciardo.

Derfor skal Magnussen køre i top fem, hvis han skal rykke op i tabellen. Det har han gjort en gang tidligere i indeværende sæson, da han i årets første løb sluttede på femtepladsen i Bahrain.

Det kan se negativt ud for Magnussen og Haas, at der ikke er de store chancer for at avancere i nogle af tabellerne, men sådan er det ikke nødvendigvis.

Jo højere holdene ender i konstruktørmesterskabet, jo mindre tid får de til at arbejde i vindtunnel. Vindtunnelen er afgørende i forhold til at måle bilens aerodynamik og forbedre bilens ydeevne.

På den måde kompenserer Formel 1 de hold, som ikke tjener de store summer i konstruktørmesterskabet. Det sker for at udligne spændet mellem holdene.