Eksklusivt interview med tidligere Vuelta-vinder: Pogačar kan tage Giro-Tour-doublen

Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Eksklusivt interview med tidligere Vuelta-vinder: Pogačar kan tage Giro-Tour-doublen

Fabio Aru, vinder af Planche des Belles Filles i Touren 2017.
Fabio Aru, vinder af Planche des Belles Filles i Touren 2017.AFP
Fabio Aru har vundet en Vuelta, sluttet som nummer to i Giroen, vundet en etape i Touren på toppen af Planche des Belles Filles og båret den gule førertrøje. Sardineren var utvivlsomt et af de fineste symboler på italiensk cykelsport i det 21. århundrede. Klatreren trak sig tilbage i en alder af kun 31 år men er stadig både tilgængelig og elskværdig. Med et smittende smil tog han sig tid til at tale med Flashscore om højdepunkterne i sin karriere og sin vision for cykelsporten i dag, hvor han engang var værelseskammerat med en vis Tadej Pogačar.

Flashscore: Fortæl os om din sejr i Planche des Belles Filles i 2017!

Fabio Aru: "Den sejr var en vidunderlig tilfredsstillelse. At deltage i Tour de France og oven i købet vinde en etape, der er så vigtig som denne, er en drøm for enhver professionel rytter. Touren er en af de vigtigste begivenheder i verden. Selv om jeg er italiener og derfor er tæt forbundet med Giroen og selvfølgelig Vueltaen, er Touren utrolig vigtig. Desuden vandt jeg den iført min italienske mestertrøje, så det er helt sikkert et fundamentalt øjeblik i min karriere, og jeg husker det med stor glæde."

Du laver et klart angreb fra ret lang afstand, og du blæser alle væk, fra Chris Froome til Geraint Thomas. Den stigning var uendelig: Hvad tænkte du, da du så målstregen?

"Jeg kan huske, at etapen startede meget stærkt med BMC, der kørte for Richie Porte. Der var også Sky, men Froome var ikke i topform. De satte et godt tempo gennem hele etapen. Logisk set ville jeg fremtvinge beslutningen ved at køre afsted med lidt over to kilometer til mål. Jeg havde ikke genkendt ruten, men med de data, vi havde, og råd fra holdlederne havde vi udarbejdet en taktik. Men når du har benene, føler du, hvornår du skal gå efter det. Og da jeg så målstregen, var det en blanding af alt, både træthed og følelser, for det er unikt at vinde i Touren!"

Sidste år forudsagde Samuel Sánchez en ekstraordinær atmosfære i Bilbao i forbindelse med Tour-starten. I år bliver det i Firenze, en region, du kender godt, og som er passioneret omkring cykling. Bliver det et stort øjeblik?

"At se Touren starte i Italien er en vidunderlig ting, og landet har arbejdet på det i lang tid. Jeg kan ikke forestille mig andet end en varm velkomst fra befolkningen, især fordi Touren er en global begivenhed. Når jeg for eksempel rejser til Kina, er Tour de France det første, de taler om. Det bliver en storslået begivenhed. Det eneste, jeg ikke bryder mig om, er ikke at kunne deltage på cyklen (griner, red.). Men jeg er seriøst virkelig glad, og jeg håber, at det bliver en succes for vores land."

I år er det 20 år siden, at Marco Pantani døde, og Touren kommer til at gå gennem hans hjemby Cesenatico. Hvad betyder "piraten" for dig og for Italien?

"Pantani efterlod et uudsletteligt spor. Han vandt Giro-Tour-doublen samme år, men mere end det, så efterlod han et fantastisk minde. Vi savner ham, men vi kan ikke glemme alt det, han gjorde på landevejene. Jeg havde ikke mulighed for at lære ham at kende, fordi jeg stadig var ung. Men da jeg blev cykelrytter, så jeg naturligvis hans løb, og for mig er angreb den bedste måde at huske ham på."

Hvis jeg sagde til dig: Pantani, Nibali, Aru, ville du så være enig?

"Vi har haft forskellige karrierer. Jeg er gode venner med Vincenzo, vi plejede at være kolleger, og vi bor begge i Lugano. Pantani havde sin egen karriere. Vi vandt forskellige løb. På den anden side har vi hver især bidraget til bevægelsen, på samme måde som Pogačar, Evenepoel, van der Poel og van Aert, der alle gør fantastiske ting."

Du spillede fodbold før cykling. I folks bevidsthed er italienerne "catennaccio" (en defensiv, taktisk opstilling, red.), mens de i cykelsporten er angribere. 

"Ja, jeg spillede fodbold, men jeg var ikke særlig god til det, så det var godt, at jeg skiftede til cykling (griner, red.). Det er rigtigt, at Vincenzo, Pantani og jeg var klatrere, og angreb er det, der appellerer, især fordi vi ikke var beregnende. Publikum elsker vores egenskaber."

Tadej Pogačar stiller op til Giroen i år. Du arbejdede sammen med ham for et par år siden på UAE-Team Emirates, hvad er han for en fyr?

"Vi var holdkammerater i to år og endda værelseskammerater, da han vandt sit første løb, Tour of the Algarve i 2019. Han var en meget sød dreng, meget rolig og ydmyg. I dag har han demonstreret sine evner i alle terræner med seks monumenter og Grand Tours, og derudover er han meget stærk i tidskørsler. Han er meget komplet, og han vil være favorit nummer ét."

Vil han være i stand til at vinde Touren efterfølgende?

"To Grand Tours efter hinanden med en måned imellem er meget svært, men hvis nogen ryttere kan klare Giro-Tour-doublen, så er det Pogačar. Vi må se, hvordan han kommer sig efter Giroen. Og vi taler om Giroen, før den overhovedet er startet. Lad os først se, hvordan han griber den an, og så må vi se på Touren."

Tour de France er stadig et ret 'nemt' løb at læse taktisk. Giroen er anderledes, så meget at den ofte omtales som et "løb i italiensk stil" for at beskrive de daglige vanskeligheder. Ved sin første optræden blev Froome overvældet af styrt, regn og kulde og måtte opgive, før han senere kom tilbage og vandt. 

"Touren er naturligvis ikke let, og farten i løbet er meget høj. Det er et spørgsmål om ruten og også højden på bjergtoppene, som Mortirolo eller Zoncolan, der har meget høje stigninger. I Italien er vejene lidt smallere, og den vigtigste faktor er måske vejret. For eksempel var temperaturen i Milano-Torino kun 7-8 grader, og det gjorde tingene meget farligere. I Touren, som er i juli, er det varmere, undtagen når man kører i højderne. Det er to meget vanskelige løb. Jeg kan ikke sige, hvilket der er sværest, men det er de begge (griner, red.)."

Hvordan ser du denne Giro for de italienske ryttere? Ser Antonio Tiberi ud til at være den bedst udrustede?

"Vi venter stadig på den nye Nibali eller den nye Aru i Italien, og vi håber at finde ham snart, så han kan kæmpe i Grand Tours. Tiberi kunne være det, men han er stadig ung og skal stadig lære. Jeg så, at han havde en god Tour of the Alps med et meget godt slutresultat (nummer tre, red.). Giroen er et meget anderledes løb, men da jeg blev nummer tre i 2014, var der ingen, der troede, at jeg var i stand til at køre en Grand Tour."

Italien er et fantastisk cykelland: Hvordan forklarer du dette generationsdyk i etapeløbene?

"Der er mange meget gode unge ryttere, men vi må vente. Det er også cyklisk. For bare seks år siden havde Italien Nibali og Aru. To på samme tid (griner, red.)! Man er nødt til at vente, arbejde hårdt og være stærk!"

Føler den nye generation af italienere, at de ofre, de skal bringe for at blive ryttere, er for store?

"År efter år er de marginale gevinster blevet mere og mere vigtige. Efter min mening er det en positiv ting. Ernæringen har for eksempel taget et kvantespring fremad, den er mere rationel, rytterne bliver bedre overvåget og går mere i detaljer med deres træning og forberedelse. En ung cykelrytter på 17-18 år skal allerede være på forkant. I samme alder, for 15 år siden, levede jeg for cykelsporten, men der var mindre viden og præcision i træningen. Når det gælder løbsstrategi, bruger alle holdene for eksempel Veloview, et softwareprogram, hvor alt er listet og registreret, inklusive den udviklede effekt. Jeg brugte den slags udstyr, da jeg var 22 år gammel, mens ryttere på 15-16 år har adgang til det i dag. Det var mindre struktureret i min tid, og derfor kan meget unge ryttere allerede præstere godt i dag."

Du vandt Vueltaen i en alder af 24 år, du var en ung rytter!

"Vuelta a España er meget nervøst med mange afslutninger i stor højde, men heldigvis ikke for lange, selv om der er stigninger som Anglirú. I Baskerlandet er afslutningerne så hårde ... sammen med Thibaut Pinot var vi blandt de ryttere, der kørte hårdt i en meget ung alder. Nu, med Tadej eller Remco Evenepoel, er det blevet normen. Cykelsporten ændrer sig, udvikler sig, det er trods alt livets proces."

Du stoppede med at cykle for tre år siden i en alder af 31 år. Det er en ung alder!

"Når man er topatlet, må man forstå, hvornår det er tid til at ændre sit liv. Jeg begyndte at køre cykelløb lidt sent, da jeg var omkring 14 år. Jeg kom fra Sardinien, som er en ø og ikke i centrum af Italien. Man var nødt til at ofre sig tidligt og flytte hjemmefra meget hurtigt. Det er ikke det samme som en rytter, der er født i Lombardiet. Nibali, som er fra Sicilien, gik igennem de samme ting som mig på det niveau. Tiden kom, hvor jeg skulle stoppe. Jeg troede, og jeg tror stadig, at det var den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt. Det er klart, at mine fysiske problemer talte med. Jeg fik opereret en pulsåre i benet, og det holdt mig tilbage i to-tre år. Det var en hel række ting, der overbeviste mig. Nu arbejder jeg for flere cykelfirmaer, jeg deltager i arrangementer, jeg tilbringer tid sammen med kunder og cykelentusiaster. Jeg må sige, at jeg er glad for mit valg."

Har du fortrudt, at du forlod Astana?

"Jeg besluttede at skifte efter seks år hos Astana. Jeg har nogle gode minder derfra, men når det er tid til at skifte, så er man nødt til at skifte. Det er et spørgsmål om følelser."

I øjeblikket er der nogle få hold, der monopoliserer talenter, såsom UAE-Team Emirates, Visma-Lease a Bike og INEOS Grenadiers. Astana Qazaqstan Team, som var dit første professionelle hold, har ikke været i stand til at følge med. Hvad kan du gøre for at afbalancere kræfterne? 

"Man kan se, at Astana og andre hold har sværere ved at opnå resultater, men jeg tror bare, det er en periode. Da jeg skrev kontrakt med UAE-Team Emirates i 2018, var holdet ikke så stærkt. Derefter fik de Tadej Pogačar og derefter Juan Ayuso. Det samme gælder for Visma-Lease a Bike, som slet ikke er, som det var i 2016. Du opdager et nyt talent, og pludselig er der et boom!"

Cyklister er notorisk kræsne med deres udstyr. Du arbejder med flere prestigefyldte mærker: Er du en absolut nørd som Nibali, der er i stand til at skille en racercykel ad og samle den igen?

"Ja, det er jeg også, selv om man altid er nødt til at stole på de mekanikere, hvis job det er. Men det er sandt, at da jeg var 15-16 år, kunne jeg gøre alt på min cykel, jeg vidste, hvordan man gjorde alt, skiftede kæden, styrede den centrale mekanisme, skiftede bremserne, gjorde alt rent. Jeg synes, det er vigtigt at kende sit udstyr godt, især når det er ens arbejdsredskab i 350 dage om året. Jeg er ligesom Vincenzo, jeg kender alt det meget godt (smiler, red.)."

For nylig har nogle store styrt, især Jonas Vingegaards og Remco Evenepoels, udløst en debat om løbssikkerhed. Hvordan ser du på cykelsporten i dag, som bliver hurtigere og farligere?

"Hastigheden er højere, og det var noget, jeg allerede lagde mærke til, før jeg stoppede, selv om det endnu ikke skabte kontroverser. Der var dog lidt mere hierarki blandt rytterne, og mine kolleger på det tidspunkt fortalte mig det samme. Det betyder ikke, at 35-årige ryttere kunne bestemme, hvad de ville og være chefen. Det ville handle mere om respekt mellem rytterne og holdene. Måske skyldes det foryngelsen af feltet med masser af unge ryttere og en smule overmod fra deres side. Og når alle vil være med helt fremme, og farten stiger, så sker der en masse styrt. Det kunne ordnes med lidt mere respekt. Når du ser, at du ikke har plads i et sving, kan du sætte farten ned og overhale bagefter."

Mangler der en Fabian Cancellara i feltet?

"Ja, der mangler en figur som ham. Jeg vil give dig et eksempel. Jeg har altid haft et rigtig godt forhold til Cancellara, Philippe Gilbert og Cadel Evans, som var ti år ældre end mig. Da jeg blev professionel, kom hverken Cancellara eller nogen anden nogensinde og lagde pres på mig, fordi jeg var ung, men jeg vidste selv, at jeg var nødt til at vise en vis mængde respekt. Jeg tror, at med lidt mere uddannelse ville en del af problemet med styrt være løst. Derefter er der løbet, og det er altid benene, der afgør det."